figurentheater educatie valorisatie immaterieel erfgoed speltechniek
2010-2012, GameHUB i.s.m. Het Firmament

Een computergame met poppen in de hoofdrol

Met het project GameHUB zetten enkele hogescholen hun kennis van computergames in in de erfgoedsector. Ze lanceerden in 2010 een oproep voor alle Vlaamse erfgoedorganisaties om gamevoorstellen in te dienen met de bedoeling erfgoed op een educatieve én hippe manier in te zetten. Aangezien poppen- en figurentheater zich perfect lenen tot een dergelijke cross-over met de gamingwereld, diende Het Firmament een voorstel in dat gehonoreerd werd door de jury. Gedurende twee jaar (2010-2012) ontwikkelden onderzoekers van de verschillende onderwijsinstellingen i.s.m. Het Firmament een demoversie van een computergame met poppen in de hoofdrol.

“Dit zijn geen games zoals we die in de winkels vinden, wel interactieve toepassingen die vooral jongere mensen moet warm maken voor bijvoorbeeld erfgoed."
Ben Lambrechts, directeur PHL in Het Belang van Limburg - 24/11/2010

De game Wireless Puppetry richt zich tot kinderen van 8 tot 12 jaar die de game in klasverband spelen of op locatie. De basis van het spel is een besturing die gebaseerd is op een echt houten speelkruis voor marionetten. Daarmee kunnen ze de pop volledig besturen: wandelen, bukken, springen, dingen vastnemen. Binnen elke level van het spel reist men doorheen de geschiedenis van een bepaalde poppensoort: van hun oorsprong binnen de traditionele Wayang Golek-cultuur tot de hedendaagse producties van bijvoorbeeld Handspring Puppet Company uit Zuid-Afrika. Het spel is een sidescrolling platform puzzle game, waarin je moet proberen van links naar rechts te geraken door een aantal obstakels te overwinnen. Die obstakels zijn meestal eenvoudige raadsels waarbij je een beetje kennis nodig hebt over ofwel de geschiedenis van de poppen of over de gebruikte materialen.Via de game maken kinderen spelenderwijs kennis met de geschiedenis en de verschillende verschijningsvormen van figurentheater. Bovendien leren ze een aantal basistechnieken van hoe je een draadpop of marionet manipuleert.De game heeft een groot potentieel, maar vergt nog een aanzienlijke investering om werkelijk inzetbaar te maken in scholen, op figurentheaterfestivals en in -musea in binnen- en buitenland, enz. Binnen AVIAMA, het internationaal netwerk van steden met een hart voor figurentheater, worden momenteel partnersteden gezocht om de demoversie uit te werken tot een game die wereldwijd te verspreiden. De demoversie van de game staat momenteel online zodat je de game zelf kan spelen met het toetsenbord.

Start de game!


Bekijk hier de hoofdpersonages van de game


“Games zijn niet alleen populair voor entertainment, en steeds meer organisaties en ondernemingen willen ze in hun processen integreren om kennis over te dragen.”
De Morgen - 23/11/2010



Voor meer informatie, surf naar de website van GameHUB