maurice maeterlinck tentoonstelling decor valorisatie
09/12/2011-22/04/2012, Kunsthal Sint-Pietersabdij Gent, Zwarte Doos – Stadsarchief Gent, NTGent, André Capiteyn, Martine Van Asch

Wandelen doorheen een tijdloos meesterwerk

In 2011 won de Gentse schrijver Maurice Maeterlinck een eeuw geleden de Nobelprijs literatuur. Om dat te vieren liep een tentoonstelling over een van zijn beroemdste toneelstukken, L’Oiseau bleu uit 1905. Het ging na zijn eerste uitvoering in 1908 heel de wereld rond, tot in de Verenigde Staten en Japan waar het een heuse rage veroorzaakte.

Het verhaal gaat over Tyltyl en Mytyl die samen op zoek gaan naar de blauwe vogel. Ze komen tijdens hun zoektocht in allerlei sprookjesachtige werelden terecht, maar nergens vinden ze de vogel die ze zoeken. Tot ze weer thuis komen en hun eigen vogeltje in een kooi zien… De filosofische visie van Maeterlinck op het geluk – je vindt het meestal vlakbij – vormt de basis van het stuk.

De tentoonstelling onderscheidt zich vooral door de originele ‘wandeling’ die de bezoeker – vanaf 6 jaar – zowel het verhaal als de opvoeringsgeschiedenis laat ‘beleven’. Via een audiogids kan men luisteren naar het verhaal in een hertaling door Bernard De Wulf en verteld door de acteurs van NTGent. Intussen wandelt men van scène tot scène in levensgrote decors die opnieuw werden vervaardigd op basis van decorontwerpen uit de vroegste opvoeringen. Zo waant de bezoeker zich zelf een personage – of een acteur.

In aanpalende zalen vindt men een overzicht van Maeterlincks carrière en levensverhaal op panelen, doorspekt met citaten en foto’s. Er liggen ook allerlei voorwerpen die bewijzen dat De blauwe vogel in vele landen een begrip is geworden, veel meer dan bij ons. Het gaat om geïllustreerde boekuitgaven, maar ook filmhoezen – inclusief de Japanse anime-serie uit 1980 – en producten zoals asbakken en speelgoedauto’s die de naam ‘Blauwe Vogel’ droegen.

Naar aanleiding van de tentoonstelling werd een boek uitgegeven met dezelfde titel en bijdragen door de tentoonstellingsmakers en drie externe experts.

...een prachtig voorbeeld van hoe theater tot leven kan komen in een tentoonstelling. Nooit eerder gezien wat mij betreft.
Kurt Vanhoutte, professor Performance Studies and Visual Arts, Universiteit Antwerpen, in het gastenboek