tentoonstelling valorisatie ballets russes dans danskostuum decor sergej diaghilev
25/09/2010 – 09/01/2011, Victoria and Albert Museum, Londen (GB). Curatoren: Jane Pritchard, Geoffrey Marsh

Expo met collectiestukken van het Victoria and Albert Museum (GB)

Het Victoria and Albert Museum (V&A) - 'The world’s greatest museum of art and design' – in Londen beheert een grote collectie van kostuums, decors, fiches e.d. van de Ballets Russes. Een deel daarvan was voor een breed publiek toegankelijk  tijdens de expositie Diaghilev and the Golden Age of the Ballets Russes, 1909 – 1929.

De tentoonstelling volgde chronologisch het leven van de spraakmakende impresario en directeur van de Ballets Russes, Sergej Diaghilev. Daarbij wilde ze vooral Diaghilevs invloed op vernieuwingen in dans en kunst aan het begin van de 20ste eeuw in de verf zetten. Diaghilev, die een vorm 'totaaltheater' beoogde, ging samenwerkingen aan met componisten, schilders en ontwerpers als Stravinski, Picasso en Chanel. Daarmee werd het gezelschap één van de meest avantgardistische van zijn tijd met een grote invloed tot op heden.

De expositie belichtte per productie telkens verschillende onderdelen: muziek, choreografie en design (kostuums en decor) met een veelheid aan documenten en objecten: o.a. 71 kostuums en ontwerpschetsen, een manuscript van Stravinski's Vuurvogel, decordoeken en -modellen, affiches, maar ook persoonlijke dingen zoals Diaghilev's reisklok en toneelkijker. Een groot deel van deze objecten werd speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd.

Omdat er nauwelijks filmopnames bestaan van de (oorspronkelijke) Ballets Russes bestaan en slechts enkele balletten werden gereconstrueerd, kwam de choreografie zelden rechtstreeks in beeld. Om toch de magie van een performance te creëren, werd ruimte omgetoverd door aangepaste belichting, rook en muziek. Toch was de tentoonstelling niet enkel op beleving gericht. Zo werden ook fragmenten van interviews getoond waarin experts aspecten van het werk van de Ballets Russes toelichtten, onder meer hun omgang met muziek.

De begeleidende catalogus met teksten en talrijke illustraties is nog steeds beschikbaar.

The exhibition permits us to think of these objects not merely as beautiful things, but as components in an art form that moved, that lived and breathed.
Judith Flanders – historica en schrijfster in een recensie voor The arts desk

Op de website van V&A kan je gratis en voor niets ook thuis foto’s, interviews, filmpjes en zelfs de ‘Diaghilev London Walk’ bekijken