pina bausch bundeskunsthalle tentoonstelling
4/03/2016 – 9/01/2017, Bundeskunsthalle, Martin-Gropius-Bau, Pina Bausch Foundation

Een documentaire en immersieve tentoonstelling

Pina Bausch (1940–2009) was een pionier van het moderne danstheater en één van de meest invloedrijke choreografes van de twintigste eeuw. Van 4 maart 2016 tot 9 januari 2017 presenteerde de Bundeskunsthalle in Bonn (DE) de eerste retrospectieve tentoonstelling over haar werk en artistieke evolutie: ‘Pina Bausch und das Tanztheater’.

Een driekoppig curatorenteam boog zich over de vraag: hoe kan een vluchtige kunstvorm als dans ge(re)presenteerd worden in een statische museumopstelling, mét respect voor de integriteit van het werk? Salomon Bausch, zoon van en directeur van de Pina Bausch Foundation, trad op als één van de curatoren en waakte voornamelijk over dit integriteitsaspect. De Pina Bausch Foundation beheert het gigantische archief van Pina Bausch en Tanztheater Wuppertal en heeft als missie de artistieke nalatenschap van de choreografe levend te houden en door te geven aan volgende generaties. De voorbereidingen voor de tentoonstelling namen in totaal 2,5 jaar in beslag.

Aangezien Tanztheater Wuppertal de werken van Pina Bausch blijft opvoeren, kan het publiek nog steeds haar werk ontdekken of herbeleven. De tentoonstelling beoogde daarom vooral de bijzondere werkwijze van de choreografe te belichten, net als de creatieprocessen, haar persoonlijke evolutie en de mensen die haar omringden en inspireerden.


Thema’s

De tentoonstelling was niet chronologisch opgesteld, maar eerder thematisch. De opbouw van de tentoonstelling en selectie van materialen werden geïnspireerd op enkele statements die de choreografe maakte bij de uitreiking van de Kyoto prijs in 2007.

Volgende insteken werden gehanteerd:

  1. The Dancer
  2. The Methodology
  3. The Stage
  4. The Coproductions
  5. The Ensemble

 

Opbouw

De tentoongestelde objecten, installaties, foto's en video's waren allemaal afkomstig uit het Pina Bausch Archive. Er werd veel documentatie getoond: archiefstukken, briefwisseling, foto’s,… die getuigen van Bausch’s persoonlijke evolutie van danser naar choreograaf en oprichtster van het Tanztheater, over haar pedagogische methodes en procedures, haar visie op dans, etc.

Met een indrukwekkende videomuur werden beeldfragmenten van haar voorstellingen getoond. De beeldfragmenten volgden elkaar mooi op, over verschillende schermen heen, als ware ze zelf gechoreografeerd.

De grootste aandachtstrekker was wellicht de reconstructie van de 'Lichtburg', de legendarische repetitieruimte in de thuishaven van Bausch; Wuppertal. Daar creëerde Bausch de meeste van haar stukken, samen met haar dansers. Outsiders werden zelden toegelaten tot deze intieme ruimte. De Lichtburg in de Bundekunsthalle werd getransformeerd tot een ruimte waar bezoekers kennis kunnen maken met leden van de danscompagnie en enkele iconische danspassen (zoals de ‘Nelken-line’).

Met performances, workshops, repetities, gesprekken, dynamische filmvertoningen en meer slaagde de Bundeskunsthalle er in een educatieve, participatieve en immersieve tentoonstelling te maken.

 

Bronnen