immaterieel erfgoed unesco cultureel-erfgoedbeleid

In december 2014 lanceerde Duitsland zijn nationale Inventaris van Immaterieel Cultureel Erfgoed (ICE). Met deze Inventaris wil Duitsland - net zoals de Inventaris Vlaanderen - de diversiteit aan immaterieel erfgoed tonen: kennis of kunde die men levend wil houden en doorgeven aan volgende generaties. Wie op de Inventaris staat, neemt bovendien een bewuster engagement op voor een blijvende erfgoedzorg.

Maar liefst 27 ICE-elementen werden bij deze start ingeschreven op de inventaris. Daarmee brengt de Bondsrepubliek Duitsland de implementatie van de UNESCO-conventie 2003 voor het immaterieel erfgoed in haar nationaal cultuurbeleid op kruissnelheid. De Bondsregering start met de inventarislijst een doordacht en duurzaam ICE-beleid op dat zowel aanknopingspunten als verschillen toont met het Vlaams beleid. Lees meer hierover in het uitgebriede blogbericht van Rob Belemans (FARO).

Op de Duitse inventaris staan ook enkele opvallende elementen uit de podiumkunsten:

  • Deutsche Theater- und Orchesterlandschaft: Het Duitse theater- en orkestlandschap omvat verschillende disciplines, van poppenspel tot opera. De live opvoering en de ervaring door het publiek staan centraal. De perfomances worden opgevoerd door en voor mensen met verschillende (maatschappelijke) achtergronden. Ze weerspiegelen en reageren op actuele sociale, politieke en culturele ontwikkelingen.
  • Moderner Tanz – Stilformen und Vermittlungsformen der Rhythmus- und Ausdruckstanzbewegung: de expressieve 'Moderne Dans' vindt zijn oorsprong in het begin van de 20ste eeuw. Protagonisten als Rudolf von Laban, Kurt Jooss, Mary Wigman, Gret Palucca, Maja Lex of Rosalia Chladek ontwikkelden vernieuwende choreografische en pedagogische technieken die tot op vandaag de (internationale) dansscène beïnvloeden.

  • Niederdeutsches Theater: een Nederduitse vorm van theater die wordt opgevoerd in de streektaal, voornamelijk gespeeld door kleine gemeenschappen in Noord-Duitsland. Het repertoire omvat verschillende klassiekers, maar de meeste stukken worden door de gezelschappen zelf geschreven. Zodoende reflecteren ze de tijdgeest en sociale realiteit van de gemeenschappen.

  • Passionsspiele Oberammergau: Al 400 jaar lang worden in het dorp Oberammergau jaarlijks passiespelen opgevoerd. De dorpsbewoners beelden de laatste 5 dagen van Jezus' leven uit in een 7-uur durende voorstelling.